Home Dunia Lapan mangsa korban runtuhan salji Austria dalam tempoh 2 hari

Lapan mangsa korban runtuhan salji Austria dalam tempoh 2 hari

Tanda amaran runtuhan salji kelihatan di sebelah cerun di pusat peranginan ski Schlick 2000 berhampiran Neustift im Stubaital, Austria. foto Reuters

ZURICH – Seorang maut dan empat lagi cedera dalam runtuhan salji di barat Austria, sehari selepas dua runtuhan salji lain mengorbankan tujuh pemain ski ketika salji lebat turun diikuti oleh cuaca panas.

Keadaan luar biasa cuaca itu berbahaya.

Penyiar ORF berkata, mangsa yang terbunuh dalam runtuhan salji pada hari Sabtu di perbandaran Schmirn, di negeri Tyrol ialah seorang lelaki tempatan berusia 58 tahun.

Di wilayah yang sama, seorang pemandu gunung dan ski Austria berusia 42 tahun dan empat pemain ski Sweden, semuanya lelaki berusia 40-an, terbunuh pada hari Jumaat apabila runtuhan salji berhampiran bandar Spiss di sempadan dengan Switzerland menimbuskan mereka sepenuhnya, kata polis.

Seorang lagi anggota kumpulan itu, seorang warga Sweden berusia 43 tahun, berjaya membuat panggilan telefon untuk mendapatkan bantuan dan diselamatkan.

Dua pemain ski Austria terbunuh dalam insiden ketiga.

Perkhidmatan kecemasan menemui mayat dua pemain ski Austria itu, seorang wanita berusia 61 tahun dan seorang lelaki berusia 60 tahun, pada jam 12.04 pagi pada hari Sabtu (2340 GMT pada hari Jumaat) selepas keluarganya memaklumkan tidak dapat menghubungi mangsa.

Pasangan itu telah bertolak di wilayah Tyrol pada petang Jumaat dan lelaki itu memberitahu kenalan melalui telefon pada 3.30 petang. (1430 GMT) bahawa mereka telah mencapai puncak Breitegg setinggi 1,868 meter (6,129 kaki).

Itu adalah hubungan terakhir mereka.

“Selepas itu mereka tidak dapat dihubungi lagi, saudara mara membuat panggilan kecemasan sekitar jam 9.40 malam,” kata polis dalam satu kenyataan. – Reuters (https://www.reuters.com/world/europe/two-skiers-killed-second-deadly-avalanche-austria-2022-02-05/)