Home Dunia Imran Khan digulingkan

Imran Khan digulingkan

Imran Khan

ISLAMABAD – Perdana Menteri Pakistan Imran Khan telah digulingkan daripada kuasa selepas kehilangan undi tidak percaya dalam kepimpinannya.

Undian itu diadakan lewat tengah malam selepas parti pembangkang membawa usul terhadapnya, yang dikekalkan oleh Mahkamah Agung.

Khan berkata, beliau tidak akan mengiktiraf kerajaan pembangkang yang mendakwa tanpa bukti bahawa terdapat konspirasi yang diketuai Amerika Syarikat untuk menyingkirkannya.

Parlimen Pakistan akan bermesyuarat untuk mengundi pemimpin baharu negara itu pada Isnin.

Pemimpin baharu itu dijangka memegang kuasa sehingga Oktober 2023, apabila pilihan raya akan datang diadakan.

Ayaz Sadiq, yang bertanggungjawab dalam dewan negara sementara tiada ahli parti yang memerintah atau speaker yang ditetapkan berkata, kertas penamaan calon perlu difailkan sebelum 11 waktu tempatan (06:00 GMT) pada Ahad.

Khan menjadi Perdana Menteri Pakistan pertama yang digulingkan melalui undi tidak percaya.

Mahkamah Agung memutuskan pada Khamis bahawa Khan, 69, telah bertindak tidak mengikut perlembagaan apabila beliau menyekat undi tidak percaya dan membubarkan Parlimen.

Ini menyebabkan beberapa ahli pembangkang berang, dengan beberapa menuduh perdana menteri sebagai pengkhianat.

Beberapa minit sebelum pengundian bermula, Speaker Dewan Rakyat Parlimen Pakistan – sekutu Khan – mengumumkan peletakan jawatannya.

Anggota -anggota parti Khan (PTI) meninggalkan bangunan itu, menegaskan perdana menteri mereka menjadi mangsa konspirasi antarabangsa.

Parti pembangkang berjaya memperoleh 174 undi dalam dewan yang mempunyai 342 ahli untuk menyokong usul undi tidak percaya, kata speaker dewan itu, sekali gus menjadikannya undi majoriti.

Dalam tweet, ketua pembangkang Shehbaz Sharif berkata Pakistan dan parlimennya “akhirnya dibebaskan daripada krisis yang serius”. – Reuters (https://www.reuters.com/world/asia-pacific/pakistan-parliament-try-again-vote-oust-pm-khan-2022-04-09/)