Home Dunia 46 orang pendatang ditemui mati dalam treler terbiar

46 orang pendatang ditemui mati dalam treler terbiar

Pasukan keselamatan dan penyelamat mengerumuni trak di dalamnya terdapat pendatang yang ditemui maut. Foto Reuters

TEXAS – Sekurang-kurangnya 46 orang, dipercayai pendatang haram ditemui mati dalam sebuah treler terbiar di pinggir San Antonio, dekat sini.

Seorang anggota bomba berkata, 16 orang termasuk empat kanak-kanak juga telah dikejarkan ke hospital.

Mereka yang terselamat masih dalam keadaan “panas apabila disentuh” ​​dan mengalami strok haba dan keletihan.

San Antonio, yang terletak 250 kilometer (150 batu) dari sempadan Amerika Syarikat-Mexico, merupakan laluan transit utama bagi penyeludup manusia.

Charles Hood, Ketua Bomba San Antonio, berkata, anggota kecemasan tiba di tempat kejadian kira-kira jam 6 petang tempatan (23:00 GMT) selepas menerima laporan mengenai kematian orang.

Anggota bomba kemudian menemui treler dengan mayat di luar dan beberapa yang mereka boleh lihat di dalam apabila pintu dibuka.

Tambahnya, lori itu tidak mempunyai pendingin hawa yang berfungsi dan tiada air di dalamnya.

Menurut saluran TV KSAT, kenderaan itu ditemui bersebelahan dengan landasan kereta api di Southwest Side San Antonio.

Dalam rakaman, sebilangan besar responden kecemasan, termasuk polis, bomba, dan perkhidmatan ambulans, dapat dilihat mengelilingi trak besar itu.

Ketua Polis San Antonio William McManus berkata, siasatan kini telah diserahkan kepada ejen persekutuan dan tiga orang ditahan.

Menteri Luar Mexico, Marcelo Ebrard, berkata, konsul negara itu dalam perjalanan ke lokasi penemuan itu walaupun kewarganegaraan kesemua mangsa masih tidak diketahui.

Gabenor Republikan Texas, Greg Abbott menyalahkan Presiden Joe Biden atas kematian itu kerana penemuan mayat itu adalah “hasil daripada dasar sempadan terbuka yang membawa maut”.

Beto O’Rourke, calon Demokrat yang bertanding menentang Abbott berkata, laporan itu amat mendukacitakan dan menggesa tindakan segera untuk “membubarkan kumpulan penyeludupan manusia dan menggantikannya dengan jalan yang diperluaskan untuk penghijrahan mengikut undang-undang”.

Imigresen telah menjadi isu perbalahan politik di Amerika Syarikat, yang mana pada tahun lepas sejumlah rekod pendatang tanpa izin telah ditahan semasa menyeberang ke negara itu dari Mexico – kebanyakannya melalui laluan yang sangat berisiko dan tidak selamat.

Iklim San Antonio panas pada bulan-bulan musim panas dengan suhu mencapai 39.4C (103F) pada hari Isnin. – BBC