Home Ekonomi Pelabur asing beli RM772.2j ekuiti minggu lalu

Pelabur asing beli RM772.2j ekuiti minggu lalu

KUALA LUMPUR – Dana-dana asing terus meningkatkan pegangan dalam ekuiti-ekuiti tempatan untuk minggu ketiga.

Berdasarkan data awal, pelabur antarabangsa membuat belian bersih sebanyak RM772.2 juta dalam ekuiti tempatan minggu lalu, lebih rendah berbanding RM915.5 juta pada minggu sebelumnya.

MIDF Research berkata, pelabur-pelabur asing merupakan pembeli bersih selama empat daripada lima hari dagangan.

Pelabur asing memasuki Bursa Malaysia secara besar-besaran pada hari Isnin dengan jumlah belian RM369.2 juta, belian tertinggi pada satu hari sejak 28 April 2017.

“Kami menganggap pembelian asing yang sengit pada hari Isnin berikutan pengukuhan ringgit kepada 16 bulan tinggi AS$/MYR3.9975 dan harga minyak yang lebih tinggi.

“Selepas itu, aliran masuk asing mula menurun secara beransur-ansur sehingga hari Rabu lalu di bawah paras RM100 juta, sejajar dengan penurunan FBM KLCI daripada 1,832 mata pada hari Isnin kepada 1,823 mata pada hari Rabu,” kata firma itu dalam nota mingguannya.

Pelabur asing kemudian bertukar penjual bersih pada skala marginal Khamis apabila menjual RM16.8 juta, ‘menjentik’ belian selama 12 hari urus niaga.

Risiko mood terhalang pada hari Khamis berikutan kerugian oleh Wall Street pada Rabu disebabkan kepada kebimbangan mengenai kenaikan pesat dalam hasil Perbendaharaan Amerika Syarikat.

Walau bagaimanapun, belian asing mendapat semula momentum pada hari Jumaat dengan belian bersih berjumlah RM182.3 juta, bertepatan dengan keuntungan 0.32 peratus dalam FBM KLCI.

Sentimen di Bursa bertambah baik berikutan Indeks Pengeluaran Industri (IPI) Malaysia meningkat sebanyak 5 peratus pada November 2017.

Penyertaan asing terus bertenaga dengan nilai dagangan harian purata harian (ADTV) melepasi RM1 bilion kepada RM1.38 bilion.

ADTV runcit juga mengagumkan, mencecah RM2.13 bilion pada minggu lalu – satu tahap yang tidak dicapai sejak Februari 2012. – MalaysiaGazette